SPECIJAL Vol.1 – Zaboravljeni animirani filmovi

boris 22.06.2024. Animacija Najave Specijal

U svoj najezdi Pixarovih, Disneyjevih, Dreamworksovih i inih 3D animiranih spektakala s poprilično jednoličnom formulom, dosadnim pjevanjem, likovima ugl.okupljenim poput onih iz serija tipa CSI/NCIS u kojim imamo designated action, guya, comic reliefa, hakera, etc. donosimo Vam pregled nekih od najzanimljivijih crtanih hitova za sve generacije koji su osvajali srca klinaca osamdesetih i devedesetih.

NAPOMENA – Poredak nije pposložen od najboljeg prema najgorem, nego random sve što vrijedi pogledati. Možda nađete nešto za sebe, a možda i nešto što bi rado pokazali svojim klincima!

– A TROLL IN CENTRAL PARK (1994) – Radnja prati dobrodušnog trola koji je izbačen iz kraljevstva jer je uhvaćen kako sadi cvijeće, a takvo je ponašanje nedopustivo za trolove! Jednom kada završi u Central Parku sprijatelji se s dvoje djece, a tu će tek pravi problemi započeti! Animirani film je režirao poznati Don Bluth koji stoji iza klasika poput “An American Tail” i “All Dogs go to Heaven”, no ova trolovska avanturica je nepravedno zaboravljena.

-VALHALLA (1986) Zadnjih par godina smo svjedoci ogromne popularnosti fantasy i povijesnih serija poput “Game of Thrones”, Vikings”, “Lost Kingdom” i mnogih drugih, no crtići na tu temu su praktički nepostojeći uz nekolicinu iznimki, a najhvalevredniji primjer na temu je ovaj danski animirani film koji će uskoro imati četrdesetu obljetnicu od premijere. Inače, riječ je o ekranizaciji stripa koja je bila poprilično gledana na matičnom tržištu, a kod nas je bila prikazana jednom ili dvaput na HRT-u.

-ONCE UPON A FORREST (1993) Možda je teško povjerovati da je crtić iz devedesetih imao snažnu ekološku poruku, ali ovaj – je! I možda zato i nije baš najbolje prošao na blagajnama niti stekao popularnost jer klincima je gotovo nightamerish prikaz rušenja šume možda bio i previše scary. Koliko se sjećam meni je ovo bilo slično “Letećim medvjedićima” s obzirom na taj podzaplet (samo je ipak bilo bolje animirano jel), ali generalno priča je bila zanimljiva i plemenita jer se bavila šumskim mišem, krticom i ježem koji pokušavaju naći lijek za svog prijatelja jazavca kojeg su otrovali ljudi i pritom ostati živi dok im bageri ruše šumu.

-HEIDI’S SONG (1982) Jedna od najneobičnijih ekranizacija Heidi, djevojčice junakinje iz pera Johanne Spyri je proizašla iz Hanna-Barbera produkcije. Kino distribuciju je osigurao Paramount, a na DVD-u je izdana od strane Warnera tek 2012. Ovaj poprilično bizaran animirani film sadrži neke od naj “LSD” trenutaka koje sam ikada vidio na filmu, no istaknuo bih scenu kada je Heidi bačena u podrum koji je nastanjen zlim štakorima i njihov kralj, no osim toga očekujte i pokoji zbilja hororičan trenutak. Ipak, ovo je jedan od onih zbilja zaboravljenih dragulja s nevjerojatno fluidnom animacijom koji zaslužuje biti otkriven novim generacijama, jer baš kao i u svim animiranim filmovima, dobro uvijek pobijedi.

FLASH GORDON: THE GREATEST ADVENTURE OF ALL (1982)

Nešto prije negoli će se proslaviti i stvoriti najveći hit osamdesetih “He-Mana i Gospodare svemira”, produkcijska kuća Filmation se upisala u sjećanje brojnim generacijama dugometražnom animiranom ekranizacijom stripa Alexa Raymonda “Flash Gordon: The Greatest Adventure of All”, a rezultat je bio toliko dobar da je Lou Scheimer, osnivač Filmationa tražio da se cijela stvar pretvori u animiranu seriju koja je naposlijetku potrajala dvije sezone. U bivšoj Jugi u videotekama diljem zemlje je bio dostupan taj dugometražni uradak, dok se animirana serija nažalost nikada nije prikazala na našim malim ekranima, ali ako ste vještiji na određenim stranicama, ili još bolje spremni pljunit koju kintu na e-bayu, ha gle, živimo u vremenima gdje se sve da nabaviti.

-CRYSTAL TRIANGLE (1987) je akcijski sf anime čiji gl.lik Koichiro Kamishiro je pustolov u maniri Indiane Jonesa koji pronađe dva kristalna trokuta koji sadrže poruku od Boga. Naravno, u potrazi za tim predmetima su i KGB, ali i CIA, a za sve vrijeme zemlju pokušavaju uništiti vanzemaljci, a Koichiro je jedini koji možda može spasiti svijet ako odgonetne zagonetku na vrijeme. I ako mu bivše žene i ljubavnice ne dođu glave prije svih ostalih koji ga ganjaju. Ovo je također kultni VHS klasik koji pamte svi koji su nekoć posjećivali videoteke, pa ako se odlučite za rewatch znajte da je i dalje gledljiv i uopće nije loše ostario.

QUEST FOR CAMELOT (1998) – Krajem devedesetih Warner je odlučio pokušati se natjecati s Disneyjem na polju animiranih kino filmova. Za početak je odabrana klasična tema o vremenu Kralja Arthura, dok je priča pratila djevojku koja je željela postati vitez i njezinog slijepog, hrabrog prijatelja koji su otkrili da je jedan od kraljevih viteza izdajica. U misiji im se pridružuje luckasti dvoglavi zmaj. Film je nažalost propao na blagajnama, a Warner se povukao iz produkcije dugometražnih animiranih filmova, no bez obzira na slabu zaradu ovo je jedan zbilja kvalitetan uradak u kojemu su svoje glasove posudili glumci poput Caryja Elwesa, Piercea Brosnana, Garyja Oldmana, Bronsona Pinchota, a pjesme je otpjevala Celine Dion.

-MR. BUG GOES TO TOWN (1941) – Ok, ovo je teško zaboravljeno jer je riječ o pravom klasiku, no ne pamtim da sam ga vidio na tv-u u zadnjih dvadeset godina, pa evo podsjetnik. Ovaj predivni animirani film potpisuje genijalni pionir animacije Dave Fleischer iz čijeg je studija potekla i kultna prva animirana serija o Supermanu, ali i Popeyeu, Betty Boop i brojnim drugim likovima. Brojne tehnike koje je razvio se koriste i danas u animiranim filmovima, a upravo njegov rad je bio inspiracija Bruceu Timmu za njegovu kultnu noir art-deco animiranu seriju “Batman – The Animated Series”. Inače, naš prijevod na VHS-u je bio “Cvrle ide u grad” i bio je jedan od najvoljenijih crtića devedesetih. Američki label “Kino Lorber” bi ga pak konačno trebao izdati u 4K Ultra HD Blu-Rayu, no release date je još uvijek nepoznat.

P.S. Ne dajte da Vas loša snimka trailera odvrati. Najbolja verzija je dostupna na youtubeu u full HD-u, fanovi su remasterirali animirani film u cijelosti i izgleda savršeno!

-FELIX THE CAT: THE MOVIE (1989) – Mačak Felix je jedan od najpoznatijih likova u svijetu animiranog filma, tu negdje uz Mickeyja Mousea, Betty Boop i Bugs Bunnyja. U današnje vrijeme kako se nije nikada prošetao iz 2D animacije u 3D animaciju zadnji veći izdanak mu je ovaj dugometražni film produciran u mađarskoj krajem 80-ih, što je zanimljivo kad uzmemo činjenicu da je razvijen za serijal “Feline Follies” u produkciji Paramount picturesa daleke 1919. (dobrih devet godina prije negoli je Waltov Mickey ugledao mrak kino dvorana), o daljnjoj povijesti nema smisla pisati eseje, ali da je ovaj dugometražni film imao zanimljiv proces stvaranja – je. Za uvod je korištena danas poznata CGI tehnika, no film je u potpunosti ručno crtan i kada je produkcija bila gotova prošlo je nekoliko godina do početka distribucije, a za američku publiku prava je kupio Roger Cormanov “New World Pictures” te s njim otvorio festival animiranog filma “Los Angeles: Animation Celebration”. Kod nas je bio dostupan na VHS-u, Blu-Ray izdanje do danas nije doživio, ali svim gledateljima je ostao u pamćenju kao jedan od zanimljivijih i ponešto drukčijih crtića tog doba.

-GULLIVER’S TRAVELS (1939) – Još jedno prekrasno animirano čudo koje nam je došlo iz Fleischer studija je slobodnija ekranizacija priče Jonathana Swifta “Gulliverova putovanja”. Neke od zanimljivosti su da je na filmu radilo preko 800 animatora i da je film u kinima zaradio tada ogromna tri milijuna dolara. Bio je i nominiran za dva Oscara, ali je izgubio od Flemingova “The Wizard of OZ”, no ostao je jednako važan dio moderne pop kulture kao i spomenuti film, a za razliku od brojnih animiranih filmova iz ovog teksta je dobavljiv na fizičkim medijima svih vrsta!

Fantastic Zagreb Film Festival 2024.
        "Tabu: A Story of the South Seas" (1931)